Trädgårdstomtens samhällspedagogiska upplysning 1

image46

Trädgårdstomten tänkte inleda sin serie med samhällspedagogisk upplysning med att presentera vår tids dinosaurie; den bensindrivna automobilen. På registreringsskylten till denna Chevrolet av 1939 års modell kan vi läsa ordet "Retired" och det är precis vad denna produkt borde ha varit sedan länge.


Varför är då trädgårdstomtarna så intresserade av 1939 års modell av Chevrolet? Orsakerna till det är två; dels är denna modell utrustad med Chevrolets berömda 6 cylinders motor för första gången. Mer om den senare. Bilen innehade emellertid ett svårslaget rekord; den gick över 160 000 mil utan större motorreparationer. Till saken hör att den här versionen av motorn saknade oljepump och smörjningen sköttes av en stänksmörjningsprincip, där vevaxelns rotation såg till att oljan spreds i motorn. Dels presenterades på denna modell de två sista avgörande tekniska nyinnovationerna på den bensindrivna bilen; motorn var en så kallad toppventilsmotor, till skillnad från den tidigare dominerande tekniska lösningen, sidventilaren och bilen var försedd med ett hydrauliskt bromssystem.


Sedan den dagen 1938, alldeles före Andra världskrigets utbrott, då Cheva 39:an presenterades har den bensindrivna bilen inte genomgått några genomgripande teknologiska förbättringar.


Stopp här nu! Tänk efter! Hur har resten av den teknologiska utvecklingen tett sig? Hur är det möjligt? Jämför en Ubåt eller ett flygplan från 1939 med ett modernt! Märker ni skillnaden? Här pågår något skumt! I den bensindrivna bilen har 1000-tals miljarder dollar investerats för produktutveckling plöjts ner och vad har man åstadkommit? Inte ett skit mer än kosmetisk förändring! Bilen ser annorlunda ut, men teknologiskt sett är en 2007 bensindriven bil av vilket märke det än må vara inte mer utvecklad än vad en Cheva 39:a var. På 68 år har alltså inget av vikt inträffat. Jämför hur en telefon såg ut 1939... och dess funktioner i dag...


Logiken i det hela är enkel att se. Någon har helt enkelt ett intresse av att vi använder explosionsmotorn och vem det är behöver vi ju inte fundera värst länge över; det finns bara en kandidat; oljeindustrin. Oljeindustrin och oljelobbyisterna i skön förbrödring... naturligtvis med god hjälp av bilindustrin...


Nu var ju bara en av trädgårdstomtarna övertygad om att det var så här, medan de andra två kom med ideliga invändningar mot sin trätobroders argument... men hur var det... ett namn kommer till mig... Lundin Oil... rysk pipeline... minnena är fragmentariska men rätt så klara... korruption... hmmm...


Men som alltid varje likhet i anletsdrag med nu levande personer är helt slumpmässig, ungefär som när man gräver i potatisåkern och får fram en rotknöl som påminner om någon man känner...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback